lördag 10 april 2010

Bättre kan du Lena Andersson!

Jag ställer mig gärna bakom krav på universella rättigheter, och jag brukar inte vara någon anhängare av kulturrelativism. Har sällan någon större längtan efter att diskutera identitetspolitik.

Men.

Jag blir ganska upprörd när jag läser Lena Anderssons artikel i dagens DN. Lena Andersson går till angrepp mot det hon kallar "det kulturrelativistiska tankeskiftet" som hon menar har anförts av Michel Foucault, och som inneburit att individbaserade och universalistiska synsätt ersatts med gruppbaserade och kulturrelativism. Och hon hävdar att den svenska socialdemokratin numera av kulturell "hänsyn" missunnar andra de frihetliga och jämlika värden man själv sätter högst.

Ungefär så långt är jag beredd att föra en diskussion med Lena Andersson. Men när hon allra sist i sin artikel raljerar om "avhandlingar om hur kränkande det vore för proletärkulturen att påtvingas dusch, utbildning och barnbegränsning" är jag inte med längre.

Att arbeta för vidgade sociala rättigheter för olika grupper handlar om att alla ska ha tillgång till grundläggande resurser i form av hälsa, utbildning, arbete/inkomst, sociala relationer, trygghet osv. Men det är inte detsamma som att föreskriva hur människor ska leva sina liv. Tvärtom är poängen med att tillförsäkra alla människor vissa grundläggande resurser att det ska vara möjligt för dem att göra egna och självständiga val. Att vidgade sociala rättigheter ökar människors frihet.

Tillgång till dusch och utbildning är just sådana resurser som gör att människor kan leva ett bättre liv. Påtvingad barnbegränsning är något helt annat - då talar vi om en moraliserande politik som söker föreskriva hur enskilda ska leva. Och idag vet vi ganska mycket om tvångssteriliseringarna under 1900-talet ...

Måhända menade Lena Andersson inte så mycket med de där avslutande orden. Men i så fall tycker jag att de här frågorna är för viktiga för att behandlas så slarvigt. I vilket fall tycker jag hon gör oss som vill arbeta för universella rättigheter en rejäl björntjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar