tisdag 20 april 2010

I Walter Benjamins fotspår

När jag tar en kort paus från skrivandet passar jag på att kolla på nätet om Port Bou. Det är en liten ort, i stort sett på gränsen mellan Frankrike och Spanien (alldeles vid havet).

Det var här Walter Benjamin tog sitt liv 1940, desperat eftersom han inte verkade få tillstånd att passera gränsen till Spanien. Sedan ett år finns en installation till minne av Benjamin och (om jag förstått det rätt) av alla de tusentals som förvägrats rätten att passera gränsen till Europa. Av de bilder jag sett lär det vara fantastiskt häftigt - jag har lovat E att fixa en resa dit.
... även om det verkar som om med andra Benjamin-entusiaster i Port Bou. Nätet är fullt av reseskildringar, bloggar, noveller, bilder och filmer som handlar om Benjamin. Och eftersom jag själv tog mig tid att söka upp det gamla Nationalbiblioteket i Paris (där Benjamin satt och skrev på Passage-arbetet) blir jag förstås stillsamt upphetsad när jag hittar en bild på hans lånekort därifrån ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar