onsdag 28 april 2010

Trots allt har jag nog ändå en framtid som spin-doktor!

Den som följt min blogg har noterat att jag vid flera tillfällen (se inläggen från den 8 resp. 25 mars) uppmärksammat att BBC håller på att spela in en tredje och avslutande säsong av Ashes to Ashes, och att allas vår Gene Hunt kommer att återvända till oss för åtminstone åtta nya avsnitt. Och i det första inlägget lade jag in en bild där Gene satt på sin Quattro och såg butter ut.

Föga anade jag vilken inspirerande kraft detta enkla blogg-inlägg skulle visa sig ha...

För sedan en tid har jag nåtts av rapporter att Labour använt i stort sett samma bild i sin valkampanj, men att man klippt in David Camerons ansikte och lagt till texten "Don't let him take Britain back to the 1980s".

Det var i och för sig rätt smart kan man tycka. Men det verkade som om man inte riktigt förstått att Gene Hunt är en rätt populär figur - och att det kanske inte var det allra mest skrämmande scenariet att behöva tillbringa en tid i hans sällskap. I vilket fall snodde Tories helt enkelt upplägget, och gjorde en egen affisch på samma tema (notera det elakt ironiska tacket till Labour längst ner till vänster).

Där någonstans lär BBC ha agerat och sagt något i stil med att de inte tyckte att det var särskilt roligt att deras rollfigurer figurerade i partiernas valkampanjer. Nu gäller bara att Labour och Tories erkänner vem de stulit idén av från första början - jag lovar att inte kräva något oförskämt högt arvode. För mig är det en fråga om principer. Och för all del, om att lägga grunden för min nya karriär som spin-doktor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar