torsdag 8 april 2010

Fysiologiska iakttagelser och klargöranden

Idag känner jag sig mer än vanligt som en fysiologisk varelse. Vilket - med tanke på att jag är en inbiten samhällsvetare - är en ovanlig erfarenhet. Med anledning av detta tänkte jag att jag skulle börja författa ETT FYSIOLOGISKT LEXIKON.

Med anledning av att jag har gjort ett träningsuppehåll på en vecka, och antagligen lider av endorfin-abstinens:
ENDORFIN är ett peptidhormon som kroppen tillverkar själv och som lindrar smärta. Hormonet påverkar vår vilja att sova, äta och dricka. Endorfin utsöndras bland annat vid skratt, stress, motion, men även av sex, förälskelse och vid akupunktur.
Endorfinutsöndringen kan leda till "träningsnarkomani", vilket är en kombination av kemiskt beroende av endorfin och ett psykiskt beroende. En studie har visat effekten av endorfin, mätt i milligram morfin injicerat intravenöst, att 45 minuter högintensiv löpning gav samma effekt mätt i smärthämning vid termisk provokation, som vid injicering av 10 mg morfin.

Med anledning att jag roat sig med att gå till tandläkaren:
ROTFYLLNING innebär att tandens pulpa tas bort och rotkanalerna fylls. Den vanligaste orsaken till att en tand behöver rotfyllas är att pulpan blivit infekterad. Pulpan finns inuti tanden och består av blodkärl och nervvävnad. Rotfyllningen görs i två steg med ungefär ett par veckors mellanrum.
kan behöva göras om en tand får ett djupt kariesangrepp eller får ett kraftigt slag som skadar pulpan. Om tandpulpan blir infekterad kan kroppens eget försvar inte komma åt bakterierna, tanden måste då göras ren och rotfyllas.

Med anledning av att jag är vårtrött:
SÖMNBRIST blir allt vanligare i vårt stressade samhälle. Nio av tio yrkesarbetande skulle sova längre på morgonen om de hade möjlighet och uppemot en tredjedel av befolkningen lider av sömnbrist. Ungefär tio procent av befolkningen får konstant för lite sömn. I hälften av dessa fall beror det på att personen inte kan somna och i den andra hälften på att de blir störda av exempelvis buller eller barn. Sömnbrist är vanligare hos kvinnor än hos män.

(Tack till Wikipedia resp. Vårdguiden!)

1 kommentar: