lördag 24 april 2010

När Bounce möter Ken Kesey

När jag någon gång i forntiden (i det här fallet närmare bestämt 1976) var ute och tågluffade hamnade jag och mina kompisar i London. Jag minns inte så mycket vad vi gjorde – jag antar att vi letade billiga restauranger på dagarna och pubar på kvällarna – men jag har mitt livs bioupplevelse från de dagarna: Milos Formans Gökboet på Marble Arch. En biosalong större än jag någonsin sett, och en film som var fullständigt fantastisk. Inte minst tack vare Jack Nicholson.

Minnet kom tillbaka på fredagskvällen när vännerna L-Å och Y fixat biljetter till Bounce avskedsföreställning på Globen. Nära tre timmars dans i ett rasande tempo som gjorde att man nästan tappade andan – i alla fall jag som inte sett Bounce tidigare. Och så det som var allra bäst, Darklight ur deras uppsättning av Gökboet från 2006. Ett youtube-klipp kan förstås inte göra deras dans rättvisa, men ni får i alla fall en föraning om vad det handlar om.

Tack vänner för en häftig kväll!

1 kommentar:

  1. Tack själv! Det enda tråkiga var att inse att man verkligen hade velat se hela Gökboet, då när de satte upp den. Men i övrigt, en toppenkväll!!

    SvaraRadera