lördag 24 april 2010

Inget presstöd till Sverigedemokraterna!

Presstödsnämndens beslut att ge Sverigedemokraternas tidning två miljoner i bidrag har gjort att debatten om presstödet tagit fart. Från liberalt håll, med Dagens Nyheter i spetsen, hävdar man att debatten visar att presstödet är otidsenligt och bör avskaffas. Medan andra, som till exempel Dagens Arenas Nisha Besara, menar att ansvaret ligger på presstödsnämnden som inte vågar ta ställning mot en grupp som ställt sig utanför den svenska demokratin.

Debatten rymmer förstås ett antal grundläggande principfrågor: Med vilken rätt kan staten avgöra vilka opinionsyttringar som ska ha rätt till stöd? Eller om man vänder på perspektivet, när passerar man den publicistiska gräns som gör att man inte längre ska ha rätt till presstöd?

Med all respekt: Det är frågor man kan diskutera tills stjärnorna slocknar och helvetet fryser.*

Jag tycker att vi ska slå vakt om pressfriheten, och jag tror att presstödet kan vara nödvändigt så länge de borgerliga har en överväldigande dominans i media och så länge små och oberoende röster har svårt att göra sig hörda.** Men jag tycker inte att Sverigedemokraternas ska ha något presstöd.

I det läget är principiella ställningstaganden inte till så himla stor hjälp. Jag håller med Nisha Besara: Det är inte nödvändigtvis lagstiftningen som brister, däremot borde Presstödsnämnden klara av att göra det enda anständiga ställningstagandet – att se till att Sverigedemokraterna fick sprida sina obehagliga åsikter för egna medel.

Noter (man KAN ha det i en blogg)
*För att citera Pengabrorsan.
**Som Per Wirten formulerade det i en intervju i Axess för några år sedan: ”Ett generellt problem i den svenska debatten, som jag tycker är störande, är att den borgerliga dominansen på ledarsidor, debattsidor och tankesmedjor är väldigt massiv. Det kan man leva med när det är en socialdemokratisk regering. Men när vi har en borgerlig regering, då är det ett demokratiproblem.”

4 kommentarer:

  1. Med all respekt, Martin; Sverigedemokraterna har inte fått något driftstöd från Presstödsnämnden. Det är tidningen Nationell Idag som får 2,3 miljoner kronor efter beslut i nämnden. Tidningen ges ut av det betydligt mindre partiet Nationaldemokraterna. Intressant debatt för övrigt. Bör Proletären få driftstöd? Arbetaren? Skånska Dagbladet som går med miljonvinster varje år? Och vem ska avgöra vad som acceptabla och demokratiska åsikter förmedlade via en tidning? Eller vad som är nyheter? Här finns väldigt många perspektiv.

    SvaraRadera
  2. Oops! Det visste jag ju faktiskt, att det var Nationaldemokraternas tidning som fått stöd. Och ändå blev det fel. Tack för påpekandet Peter.

    SvaraRadera
  3. "...jag tror att presstödet kan vara nödvändigt så länge de borgerliga har en överväldigande dominans i media och så länge små och oberoende röster har svårt att göra sig hörda.** Men jag tycker inte att Sverigedemokraternas ska ha något presstöd".

    Med det resonemanget så blir ju presstödet inget annat än ett extra partistöd till S. Men det är kanske din poäng och det du helst vill se.
    Men S och dom andra riksdagspartierna har redan partistöd som under den senaste 20 år perioden ökat betydligt mer än prisnivån. "Alltid mer aldrig nog" som en Socialdemokratisk skribent sammanfattade attityden. Den attityden finns för övrigt inte bara inom S.
    Arbetarrörelsen har ju frivilligt sålt nästan alla sina aktier i nordens största tidning Aftonbladet så situationen på tidningsmarknaden är ju i viss mån självvald.

    L-O

    SvaraRadera
  4. L-O: Jag kan mycket väl tänka mig att stödja presstöd även till borgerliga media. Och jag håller med om att (s) också har ett ansvar för borgerlighetens dominans i media, bland tankesmedjor m.m. Men jag tycker ändå inte att det är skäl att ge presstöd till Nationaldemokraternas tidning.

    SvaraRadera