lördag 6 mars 2010

Är fotboll viktigt eller ..?

Sedan några år har jag försökt vänja mig av med att bry mig om fotboll. Okej för att jag då och då tycker att det ligger något i Pasolinis beskrivning av fotbollen som "vår tids sista heliga ritual". Men det är rätt jobbigt med all elitism, all grabbighet, all våldsdyrkan - allt förpackat av som en del av den moderna underhållningsindustrin. Min gamla kompis från korpfotbollen Håkan skrev en bra text om fotbollens moraliska kris för några år sedan.

Följaktligen är jag helt oberörd av att 2010 års fotbollssäsong smygstartade idag, och av att en viss förening som jag fortfarande betalar medlemsavgiften till vann ytterligare en titel. Eller som sagt, jag försöker låta bli att bry mig om det. Men det är rätt svårt ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar