torsdag 4 mars 2010

Stöd Arenagruppen!

Igår hade vi möte i styrelsen för Arenagruppens vänner. Bl.a. fick vi förhandsinfo om en rapport som Sverker Lindström arbetar med, och som kommer att offentliggöras i samband med ett seminarium på ABF-huset den 7 april. Rapporten är en genomgång av vilka som står bakom de olika tankesmedjor som finns i Sverige, och vilka ekonomiska förutsättningar de arbetar utifrån. Någon som är förvånad om jag säger att de flesta, och största, grupperingarna finansierats av Svenskt Näringsliv?

För min del tänker jag att man kan dra två olika sorters slutsatser av ett sådant konstaterande: Antingen nöjer man sig med att konstatera (för vilken gång i ordningen?) att världen är orättvis. Eller så försöker man göra något åt det - och i så fall borde man också vara kritisk mot att den politiska vänstern (i vid mening) låtit högern ta initiativet.

Jag lutar åt det senare alternativet. Och bland annat därför tycker jag att Arenagruppen är värd att stödja. (Har du ont om pengar kan du i vilket fall läsa Dagens Arena på nätet.)

1 kommentar:

  1. Intressant - jag antar att rapporten ska publiceras i Arena? Den här formen av grävjobb borde vi se mer av, särskilt med tanke på att intresseorganisationer satsar allt mer på opinionsbildning.

    SvaraRadera